A
miért korszak
Két
és fél-három éves kor közt eljön az az időszak, amikor a
nyiladozó értelmű gyermek rácsodálkozik az őt körülvevő
világban tapasztalható események közti összefüggésekre.
Ebben
az időszakban egyre többet hangzik el a kérdés "miért?".
Erről
az időszakról talán kevesebb szó esik, mint a dackorszakról,
mert nem annyira meghatározó a szülő és gyermeke közti
interakcióban. Ám ez a korszak is fontos, méghozzá a kisgyerek
értelmi fejlődése szempontjából.
Okok
keresése
A
gyermek értelmi fejlődésének fontos része, hogy cseperedvén,
kezdi megérteni az események közti ok-okozati összefüggést. A
korai megfigyelések arra utaltak, hogy az okság jelentését egy
kisgyermek két és három éves kora közt kezdi megérteni, de
mára kiderült - részben magyar kutatók munkássága nyomán -,
hogy ez ebben a formában nem igaz. Egyes események közti oksági
összefüggést, a gyermek már igen korán, egy éves kora előtt
is megért, de az események közti összefüggésekről három éves
kora körül kezd beszélni. Ilyenkor kerül elő leggyakrabban az
események okát firtató "miért?" kérdés.
Kis
felfedezők
A
gyermek nem csak a viselkedését irányítja eddigre már az okság
szabályainak megfelelően, hanem arra törekszik, hogy másoktól
szóbeli magyarázatot kapjon a környezetében látottak
kiváltóokaira. Szeretné megérteni, hogy ami körülötte
történik, miért történik. Ha például felszáll a buszra
édesanyjával a végállomáson, szeretné érteni, hogy miért nem
indul el busz azonnal, ahogy azt más helyen felszállva már
megszokta. Az ilyen kérdések arra utalnak, hogy a gyermek
kíváncsivá vált a tágabb környezetére is. Megérti, hogy az
is hatással van rá, nem csak az ő vagy szülei szándéka. E
kérdésben annak készsége is tükröződik, hogy a kisgyermek
képes már elvonatkoztatni a közvetlen megélt tapasztalataitól,
kezdi általánosítani azokat, és ezekből megpróbál
következtetni a jövőben bekövetkező eseményekre. Ez, vagyis az
okság megértésének készsége kulcsfontosságú lesz számára,
hiszen a jövőben kibontakozó számtalan összetett képességnek
ez adja alapját, ezért nem mindegy, hogy miként kezeljük
gyermekünk mérhetetlen kíváncsiságát.
Mit
válaszoljunk?
A
"miért?" kérdések nagyon fontosak, mert
következtethetünk belőlük arra, hogy a gyermek számára
aktuálisan mi érdekes. Ha például a meseszövés menetét
szakítja meg a gyermek gyakori közbekérdezéssel, álljunk meg a
mesélésben és magyarázzuk el számára, amire kíváncsi. Nem
baj, ha ezáltal nem jut idő befejezni a történetet. Ebben a
helyzetben valószínűleg fontosabb a gyermek számára az, hogy
megértsen bizonyos összefüggéseket, mint maga a mese. Általában
is fontos, hogy a gyermek "miért?" kérdéseire
válaszoljunk, hiszen a szülő a kisgyermek számára
megkérdőjelezhetetlen tekintély, akinek a szava rengeteget
számít. Tőle várja, hogy segítse bizonyos dolgokban, így az
okság természetének megértésében is. Ez persze nem jelenti
azt, hogy minden kérdésre tudományos alapossággal kell
válaszolni, épp ellenkezőleg. Olyan választ érdemes adni, amit
a gyermek is megért, hiszen ebből érezheti, hogy a világ
megismerése nem lehetetlen, hanem egy izgalmas, soha véget nem érő
kihívás. Ha a szülő sem tudja a választ, akkor mondhatja: "Ezt
most nem tudom megmondani, de majd együtt megnézzük, jó?"
Ilyenkor, ha az édesanya vagy apuka valóban veszi a fáradságot,
és a gyermekével együtt igyekszik feltárni az ismeretlent,
mintegy játékos keretbe foglalja a világ megismerését. Ez jó
alkalmat ad arra is, hogy gyermeke közvetlenül lássa, miként ért
meg egy felnőtt bizonyos összefüggéseket.
Építsünk
a kíváncsiságára
A
kisgyermek egymásba fonódó "miért?" kérdéseit -
amikor egy ok okára és annak az okára stb. kíváncsi - sem
érdemes letorkolnunk. Használjuk ki ezt a lehetőséget arra, hogy
beszélgessünk vele, hiszen egymást követő kérdéseinek
hátterében vélhetően az a szándéka áll, hogy vele
foglalkozzunk. A kérdésekből kialakuló beszélgetéssel
csiszolhatjuk a gyermek értelmét és szóbeli kifejezési
képességeit, és így remek alkalom nyílik arra is, hogy
kellemesen töltsük el vele együtt az időt. A gyermeki
kíváncsiság nyitott az új dolgokra, ezért akár a hisztis
viselkedés is csillapítható azzal, ha egy érdekes dologra hívjuk
fel a gyermek figyelmét.
Összegzésként
A
"miért?" korszak tehát fontos állomása az értelem
fejlődésének, és jó lehetőséget nyújt arra, hogy játékos
módon fejlesszük a kisgyermek későbbi mindennapi életéhez oly
nélkülözhetetlen képességeit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.