A
miért korszak
Két
és fél-három éves kor közt eljön az az időszak, amikor a
nyiladozó értelmű gyermek rácsodálkozik az őt körülvevő
világban tapasztalható események közti összefüggésekre. 
Ebben
az időszakban egyre többet hangzik el a kérdés "miért?".
Erről
 az időszakról talán kevesebb szó esik, mint a dackorszakról,
 mert nem annyira meghatározó a szülő és gyermeke közti
 interakcióban. Ám ez a korszak is fontos, méghozzá a kisgyerek
 értelmi fejlődése szempontjából.
Okok
 keresése
A
 gyermek értelmi fejlődésének fontos része, hogy cseperedvén,
 kezdi megérteni az események közti ok-okozati összefüggést. A
 korai megfigyelések arra utaltak, hogy az okság jelentését egy
 kisgyermek két és három éves kora közt kezdi megérteni, de
 mára kiderült - részben magyar kutatók munkássága nyomán -,
 hogy ez ebben a formában nem igaz. Egyes események közti oksági
 összefüggést, a gyermek már igen korán, egy éves kora előtt
 is megért, de az események közti összefüggésekről három éves
 kora körül kezd beszélni. Ilyenkor kerül elő leggyakrabban az
 események okát firtató "miért?" kérdés.
Kis
 felfedezők
A
 gyermek nem csak a viselkedését irányítja eddigre már az okság
 szabályainak megfelelően, hanem arra törekszik, hogy másoktól
 szóbeli magyarázatot kapjon a környezetében látottak
 kiváltóokaira. Szeretné megérteni, hogy ami körülötte
 történik, miért történik. Ha például felszáll a buszra
 édesanyjával a végállomáson, szeretné érteni, hogy miért nem
 indul el busz azonnal, ahogy azt más helyen felszállva már
 megszokta. Az ilyen kérdések arra utalnak, hogy a gyermek
 kíváncsivá vált a tágabb környezetére is. Megérti, hogy az
 is hatással van rá, nem csak az ő vagy szülei szándéka. E
 kérdésben annak készsége is tükröződik, hogy a kisgyermek
 képes már elvonatkoztatni a közvetlen megélt tapasztalataitól,
 kezdi általánosítani azokat, és ezekből megpróbál
 következtetni a jövőben bekövetkező eseményekre. Ez, vagyis az
 okság megértésének készsége kulcsfontosságú lesz számára,
 hiszen a jövőben kibontakozó számtalan összetett képességnek
 ez adja alapját, ezért nem mindegy, hogy miként kezeljük
 gyermekünk mérhetetlen kíváncsiságát.
Mit
 válaszoljunk?
A
 "miért?" kérdések nagyon fontosak, mert
 következtethetünk belőlük arra, hogy a gyermek számára
 aktuálisan mi érdekes. Ha például a meseszövés menetét
 szakítja meg a gyermek gyakori közbekérdezéssel, álljunk meg a
 mesélésben és magyarázzuk el számára, amire kíváncsi. Nem
 baj, ha ezáltal nem jut idő befejezni a történetet. Ebben a
 helyzetben valószínűleg fontosabb a gyermek számára az, hogy
 megértsen bizonyos összefüggéseket, mint maga a mese. Általában
 is fontos, hogy a gyermek "miért?" kérdéseire
 válaszoljunk, hiszen a szülő a kisgyermek számára
 megkérdőjelezhetetlen tekintély, akinek a szava rengeteget
 számít. Tőle várja, hogy segítse bizonyos dolgokban, így az
 okság természetének megértésében is. Ez persze nem jelenti
 azt, hogy minden kérdésre tudományos alapossággal kell
 válaszolni, épp ellenkezőleg. Olyan választ érdemes adni, amit
 a gyermek is megért, hiszen ebből érezheti, hogy a világ
 megismerése nem lehetetlen, hanem egy izgalmas, soha véget nem érő
 kihívás. Ha a szülő sem tudja a választ, akkor mondhatja: "Ezt
 most nem tudom megmondani, de majd együtt megnézzük, jó?"
 Ilyenkor, ha az édesanya vagy apuka valóban veszi a fáradságot,
 és a gyermekével együtt igyekszik feltárni az ismeretlent,
 mintegy játékos keretbe foglalja a világ megismerését. Ez jó
 alkalmat ad arra is, hogy gyermeke közvetlenül lássa, miként ért
 meg egy felnőtt bizonyos összefüggéseket.
Építsünk
 a kíváncsiságára
A
 kisgyermek egymásba fonódó "miért?" kérdéseit -
 amikor egy ok okára és annak az okára stb. kíváncsi - sem
 érdemes letorkolnunk. Használjuk ki ezt a lehetőséget arra, hogy
 beszélgessünk vele, hiszen egymást követő kérdéseinek
 hátterében vélhetően az a szándéka áll, hogy vele
 foglalkozzunk. A kérdésekből kialakuló beszélgetéssel
 csiszolhatjuk a gyermek értelmét és szóbeli kifejezési
 képességeit, és így remek alkalom nyílik arra is, hogy
 kellemesen töltsük el vele együtt az időt. A gyermeki
 kíváncsiság nyitott az új dolgokra, ezért akár a hisztis
 viselkedés is csillapítható azzal, ha egy érdekes dologra hívjuk
 fel a gyermek figyelmét. 
Összegzésként
A
 "miért?" korszak tehát fontos állomása az értelem
 fejlődésének, és jó lehetőséget nyújt arra, hogy játékos
 módon fejlesszük a kisgyermek későbbi mindennapi életéhez oly
 nélkülözhetetlen képességeit.
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.